fbpx

Danmarks Erhvervs­fremme­bestyrelse støtter Regionale Kulturcentre

Støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse til udviklingssamarbejde: Danske kulturhuses rolle i turisme- og oplevelsesøkonomien


Udgivet: 08. august 2023

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse støtter nyt, kulturelt udviklingssamarbejde med fokus på turisme

Der er internationalt potentiale i det lokale. Projektet ”Kulturmiljøer som driver for den stedbundne turisme” er et tværregionalt samarbejdsprojekt mellem Maltfabrikken i Ebeltoft, Godsbanen i Aarhus og Slagteriet i Holstebro.

Og nu har Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse generøst valgt at støtte projektet 734.500 kr. over de næste tre år.

OM PROJEKTET / Deltagende, autentisk og nærværende turisme

Det seneste årti har vist en voksende efterspørgsel på unikke og autentiske turismeoplevelser. De internationale turister efterspørger at blive en del af en større fortælling og opsøger nye turismeformater, der er værdibårne og meningsgenererende. For en stadigt voksende del af de potentielle turismekunder er forbrugerturismen og ’all inclusive’ på vej til at blive erstattet af en mere bidragende og deltagende turisme. Det stedbundne, det autentiske og nærværet er de afgørende faktorer.

Projektet stiller spørgsmålet: Hvem kan gentænke turismeprodukter så det internationale gæstesegment vælger Danmark som destination?

Direktør Kristian Krog fra Maltfabrikken i Ebeltoft fortæller:

”Vores antagelse er, at det skal være aktører, der ikke primært tænker sig som en central del af den turismemæssige fødekæde. Det skal være agile og kreative spillere indenfor attraktionsbranchen, som har stor troværdighed både overfor kunder og samarbejdspartnere: Særligt gennem de sidste 15 år er kulturmiljøer, kulturhuse og kreative miljøer blevet vores samfunds nye mødesteder – det fællesskabsorienterede, tværdisciplinære og tværkulturelle rum, er en utroligt effektiv platform til særligt autentiske gæsteoplevelser.
Kulturmiljøerne placerer sig mellem at være en klassisk attraktion og en lokal platform for byens borgere. Det er også derfor, at de kan byde på nogle særligt autentiske oplevelser, som bringer gæsterne tættere på befolkningen og kulturen i de byer, som de er placeret i. Men hvordan bliver kulturmiljøerne bedre til at positionere sig som en del af destinationen? Hvordan kan de hjælpe erhvervene omkring dem? Og hvordan kan de gøre deres attraktionsværdi til en bedre forretning for kulturmiljøerne og en bedre oplevelse for deres gæster? Det skal projektet undersøge.”

FAKTA

Samarbejdspartnere i ”Kulturmiljøer som driver for den stedbundne turisme”

Holstebro Kommune, Kultur, Erhverv og Arbejdsmarked – Kultur og Fritid // Aarhus Kommune, Kulturforvaltningen // Syddjurs Kommune, Kultur og borger // Kulturproduktionscenteret Godsbanen // Slagteriet S/I // Maltfabrikken // VisitAarhus

Om partnerskabet Regionale Kulturcentre (RKC)

”Kulturmiljøer som driver for den stedbundne turisme” er en del af et større udviklingsprojekt over de næste tre år, kaldet Regionale Kulturcentre (RKC). Projektet udvikles i partnerskab mellem Maltfabrikken, Slagteriet og Godsbanen. RKC er er støttet af Udvalget for Regional Udvikling i Region Midtjylland og består bl.a. af fem overordnede “best practice”-forløb. Holstebro Kommune, Syddjurs Kommune og Aarhus Kommune indgår i partnerkredsen som medskabere og faglige sparringspartnere.

Om Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse

Se https://erhvervsfremmebestyrelsen.dk

For mere information

Kristian Krog, Direktør, Maltfabrikken:
+45 22 62 64 31 / kristian@maltfabrikken.dk

Peter Gran Boesen, projektleder, RKC-partnerskabet:
+45 20 77 00 60 / peter@urbangoods.dk

Download pressemeddelelsen som PDF

Maltfabrikken
Godsbanen. Foto: Anthon Jackson
Slagteriet