fbpx

MELLEM TRADITION OG TEKNOLOGI

Når Kunst og Design skaber nye forbindelser

I en tid, hvor vores samfund hastigt migrerer mod det digitale, befinder kunst og design sig i en fascinerende position for at reflektere, kritisere og forme denne overgang. På Slagteriet har vi med værkstedsprogrammet Mellem Tradition og Teknologi skabt en ramme for kunsthåndværkere og designere, hvor de kan eksperimentere med hybride praksisser, udforske nye teknologier og skabe værker, der forbinder det fysiske og digitale.

Programmet har været en platform for kunstnerisk fordybelse og interdisciplinære eksperimenter, hvor kunstnere fra forskellige fagområder har arbejdet i spændingsfeltet mellem traditionelt håndværk, arkitektur, design og teknologi. Med et skarpt fokus på stedsspecifikke undersøgelser, bæredygtighed og samarbejde med lokale aktører har kunstnerne skabt værker, der både interagerer med Holstebro og bidrager til en bredere dialog om kunstens rolle i et digitaliseret samfund.

Birk & Mandsberg

Hybrid praksis: Kunstnere mellem tradition og teknologi

Slagteriet har med værkstedsprogrammet i 2024 opfordret kunstnere og designere til at skabe værker, der bevæger sig mellem det fysiske og digitale – fra 3D-scanninger af arkitektoniske rum til interaktive installationer i byrummet og eksperimenter med nye materialer. Den hybride tilgang har været en fællesnævner i værkstedprogrammets kunstneriske projekter.

Tideland Studio

Tideland Studio: Digitale biopsier af fortiden

Tideland Studio skabte udstillingen Biopsy, hvor de gennem digitale animationer og skulpturer undersøgte det nedlagte regionshospital i Holstebro. Deres arbejde balancerede mellem en arkitektonisk retsmedicinsk undersøgelse og en sanselig fortælling om stedets transformation. Gennem 3D-scanning af hospitalets indre rum skabte de en animationsfilm, hvor bygningen blev en sitrende organisme, gennemsyret af minder, følelser og tidens gang.

“Det var særligt unikt at få mulighed for at tale med tidligere medarbejdere og patienter, som delte deres stærke minder om hospitalet. De personlige fortællinger blev en central del af vores arbejde.”

Gitte Lægård

Gitte Lægård: Mellem det analoge og digitale

Tekstildesigneren Gitte Lægård brugte sit ophold til at udvikle sin undervisningspraksis fra analog til digital formidling. Arbejdsro og fordybelse gjorde det muligt for hende at færdiggøre essentielle dele af sit projekt, som nu åbner op for nye målgrupper.

“At udvikle nye materialer tager tid, men mit ophold på Slagteriet har reddet projektet og givet mig et skub fremad i mit arbejde med digitale undervisningsmetoder.”

Susanne Hangaard

Mellem lokalt engagement og global innovation

Flere kunstnere engagerede sig direkte med Holstebros lokalsamfund, hvilket har været en væsentlig del af programmet.

  • Alberte Skronski arbejdede i stor skala med maleri og installation og udviklede efterfølgende et værk til en udstilling i Tyskland baseret på erfaringerne fra Slagteriet.
  • Amalie Vöge Jensen undersøgte klatring som form og fænomen i samarbejde med Holstebros klatreklub Holstebloc, der holder til på Slagteriet .
  • Susanne Hangaard skabte portrætter af tre indflydelsesrige kvinder fra Holstebro og planlægger nu et samskabende udstillingsprojekt med lokale aktører.

“Mødet med ildsjælene i Holstebloc var særligt inspirerende. De var åbne og nysgerrige, og jeg fik samlet utrolig meget materiale takket være dem.” – Amalie Vöge Jensen

“Projektets krav om at samarbejde med lokale aktører har ført til nye udstillingsprojekter og samarbejder, som jeg arbejder videre på.” – Susanne Hangaard

Amalie Vöge Jensen

Deltagende kunstnere i 2024

Kontakt

Ønsker du mere information om projektet er du velkommen til at kontakte os:

Email: morten@slagteriet.dk

Morten Kromann
Tlf.: 4183 2083

Kristine Mandsberg

Kristine Mandsberg & Marcel Birk: Samspillet mellem det analoge og det digitale

Kristine Mandsberg brugte sit ophold på Slagteriet til at udforske nye metoder i spændingsfeltet mellem analogt og digitalt design. I samarbejde med Marcel Birk undersøgte hun, hvordan disse to verdener kan mødes og skabe nye visuelle udtryk i byrummet. Residencyet gav dem mulighed for at afprøve idéer i praksis og eksperimentere med, hvordan deres arbejde kan integreres i offentlige omgivelser.

“Det var fedt at få muligheden for at teste samarbejdet af i et konkret rum med en stram tidsramme.”

For Mandsberg har Slagteriet ikke kun været en arbejdsplads, men også en platform for netværk og fremtidige samarbejder. Hendes skitsemodeller og eksperimenter under opholdet danner nu grundlag for nye projekter, der sigter mod at berige det urbane landskab.

Stine Deja & Marie Munk

Stine Deja & Marie Munk: Passive Pleasures

Duoen Stine Deja og Marie Munk brugte deres residency til at udvikle idéer til deres kommende projekt Passive Pleasures.

“Det var enormt inspirerende at arbejde i Slagteriets kreative omgivelser. Vi tog derfra med en masse nye tanker og skitser til vores næste store projekt.”

Esben Kaldahl

Esben Kaldahl: Når keramik møder kodning

Keramiker Esben Kaldahl brugte sammen med computerspilsdesigner Felix Kristjánsson, sit residency på at kombinere digital historiefortælling med fysiske keramiske værker. Uden krav om et færdigt resultat kunne de frit eksperimentere med krydsfeltet mellem håndværk og teknologi.

“Det var uden tvivl de bedste forudsætninger for at skabe noget nyt sammen. Vi har nu færdiggjort vores spil Artefakter og arbejder videre på næste projekt.”

Rasmus Høj Mygind

Rasmus Høj Mygind: Kunstens skjulte detaljer

Billedkunstner Rasmus Høj Mygind dykkede ned i en detalje fra kunstverdenens bagscene – de blå skumhjørner, som bruges i kunsthåndtering. Han udviklede en 3D-printet version af hjørnerne og integrerede dem i et kunstværk, hvor de blev en del af selve maleriet.

“Slagteriets faciliteter gjorde det muligt for mig at arbejde fokuseret og eksperimentere med nye teknikker.”

Alberte Skronski

En institution i transformation

Mellem Tradition og Teknologi har tydeliggjort Slagteriets rolle som et eksperimenterende produktionshus, hvor kunstnere kan undersøge, udvikle og udfordre deres praksis. Kunstnerne har ikke blot haft arbejdsro og adgang til unikke faciliteter, men har også interageret med byens borgere, skabt nye relationer og udviklet kunstneriske metoder, der spænder fra håndværk til teknologi.

Slagteriet står nu stærkere i sin ambition om at udvikle sig til en dagsordensættende aktør for kunsthåndværk, design og tværdisciplinær eksperimenteren i Danmark. Med støtte fra partnere som Loop Hub, har Slagteriet fungeret som et knudepunkt mellem kunst, design, teknologi og iværksætteri – både i form af samarbejder og i måden, vi tænker kunstens rolle i en cirkulær økonomi.

Street Art Festival 2024

Fremtiden for værkstedsprogrammet

“Visionen er, at vi på sigt, kan forankre værkstedsprogrammet som en fast del af Slagteriets profil, så vi gennem residencies årligt skaber nye forbindelser mellem kunsthåndværk, design, uddannelsesinstitutioner og erhvervsliv.”– Morten Kromann, kurator og projektleder for værkstedsprogrammet

De mange erfaringer og resultater fra værkstedsprogrammet i 2024 danner et solidt fundament for at videreudvikle formatet, skabe nye samarbejder og styrke Slagteriets rolle som et tværfagligt produktionshus for kunstnerisk udvikling i Nordvestjylland.

Mellem Tradition og Teknologi blev muliggjort med støtte fra Statens Kunstfond.